Insomnia är en ett ämne som har undersökts och inspirerat konsten genom tiderna. Vad händer i en människas medvetande när sömnlöshet drabbar en? En frustration när ögonen inte vill sluta sig och kroppen inte finner sömnen och vilan. I vår gemensamma arbetsprocess har vi i samtal sökt oss till platser som till slut får oss att finna ro. En mjuk mossa som sveper kroppen till lugn och ett meditativt tillstånd.
Ett sceniskt hörspel baserat på den kanadensiska författaren Anne Carsons bok Red Doc>, i översättning av Mara Lee, med nyskriven musik av Ivo Nilsson och i regi av Johan Petri.
Sex skådespelare, fem musiker och elektroakustisk musik blir till ett ljudverk där myt, krigets offer och kärlekssorg vävs samman. Premiär på Accelerator den 3 februari 2023. Föreställningen presenteras på Accelerator som en del av utställningen Mother Courage and Her Children.
Producent för föreställningen är Radioart, en teater som producerar ljudkonst och radiodramatik. Verket presenteras live på Accelerator och sänds live på Radioarts digitala plattform.
Föreställningsdatum:
Fredag 3 februari kl. 19:00
Lördag 4 februari kl. 16:00
Söndag 5 februari kl. 16:00
Föreställningens längd: 2 timmar 20 minuter.
Biljettpris:
Fullpris 250 kr
Studentpris 150 kr
»Oviktiga saker kan betyda allt« skriver Hanna Hellquist (f. 1980) och tillkännager att hon är besatt av att duka vackert. Att skapa bord. Och kanske är det särskilt viktigt att hitta det stora i det lilla när tillvaron är oviss och omvärlden skälver. Att skapa mening i en annars grå vardag.
Att samlas kring en måltid och bjuda in till ett dukat bord, har genom mänsklighetens historia haft en central roll. Måltiden som motiv har sedan antiken förekommit i konsten. Ofta symbolladdade och fulla av allegorier. Som 1600-talets stilleben – nature morte – där kompositioner av dignande fruktfat med vindruvsklasar, blommor och fjärilar kunde ha syftet att manifestera rikedom och världsvana men även fattigdom och elände.
Middagsbordets många aspekter breder ut sig längs meterlånga dukningar i Millesgårdens konsthall och väcker tankar om livet i stort och smått. Är det sparsmakad elegans eller pråligt överdåd? Strävsam vardag eller högtidligt koketterande? Lagren är flera; omtanken hos värden, som genom dekoration och komposition uppmuntrar till konversation, samt bords-placeringens syfte att binda ihop sällskapet – allt detta är det dukade bordets koreografi.
Rådande forskning visar att psykiskt välmående främjas av att samlas kring en måltid och sitta ned i lugn och ro. Samma studier visar också att allt färre gör det.
Hanna Hellquist är journalist och författare och förekommer frekvent i tv och radio. Till utställningen på Millesgården har hon bjudit formgivare, konstnärer och kreatörer, bland andra Marie-Louise Ekman, Klässbols linneväveri och Evelina Kroon; att gemensamt hylla det dukade bordets lust och lov.
Handsömnaden öppnar upp för vardagliga mänskliga möten som ger figurerna en slags egen livserfarenhet. De blir mångbottnade till sin karaktär och kan på så vis spegla betraktarens känslostämning och väcka empati och fantasi till liv. De nakna skulpturerna är mer eller mindre obestämbara när det gäller ålder, kön, etnicitet och funktionalitet. Till utställningen på Stenungsunds Konsthall klär Kristina på några av dem och sätter in dem i sammanhang. Det skapar en tydligare berättelse och figurernas förmåga att spegla allmänmänskliga känslotillstånd prövas och förstärks.
Bilderna kan ses som glimtar ur ett familjealbum där det ibland är svårt att avgöra vem som är vem. Bara rekvisitan omkring förändras över generationer, människans kärna är densamma.
En utställning om sårbarhet, motståndskraft och normalitet.
Manusförfattaren Max Hebert har samtalat med människor i Sandviken och Gävle som lever med bl.a. långtidssjukrivning, funktionsnedsättningar, erfarenhet av kriminalitet och med bakgrund i ett annat land.
Manusförfattaren Max Hebert har samtalat med människor i Sandvik Med inspiration från dessa möten har illustrationer, målningar, fotografier, installationer och texter skapats av Max Hebert och de tre konstnärerna
Om du vill prenumerera på den tryckta Konstkalendern, glöm inte att ange din fullständiga postadress!
Var | 1 år | 2 år |
---|---|---|
Sverige | 75 | 140 |
Norden | 90 | 170 |
Världen | 90 | 170 |
Bara Sverige | 1 ex | 4 ex | 8 ex |
---|---|---|---|
35 | 60 | 90 |