• Start / Hemsida
  • Nyhetsbrev
  • Kalendarium – vernissager var och när
    • Vernissager var?
      • Stockholm city
      • Djurgården, Lidingö m fl
      • Stockholm söder
      • Malmö
      • Göteborg
    • Vernissager när?
      • I förrgår
      • Igår
      • Idag
      • Imorgon
      • Stänger snart
      • Vernissager inom 60 dagar
  • Sök utställningar med keramik, glas etc
  • Arrangörer – från söder till norr
    • Storstäderna
      • Slumpat urval (hela riket)
      • Göteborg
      • Malmö
      • Stockholm city
      • Stockholm söder
      • Sthlm Gamla Stan
      • Djurgården, Frihamnen, Lidingö, Sthlm
    • Landsdelar
  • Konstnärer – aktuella, lexikon m m
    • Konstnärer med auktionsinfo
    • Aktuella konstnärer
    • Konstnärslexikon
    • Konstnärsstatistik
    • Bildgalleri
    • Sökhjälp
  • Konstrundor, länkar, mer om Konstkalendern
    • Konstrundor
    • Länkar
    • Frågor om Konstkalendern
    • Gamla Konstkalendrar
    • Omslag
  • För arrangörer
    • Anmälan, glömt lösenord m m
    • Läs korrektur

Kritik, recensioner av utställningar

Kritik publicerad på papper och, eller nät. Tidningar: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgsposten, Svenska Dagbladet, Sydsvenska Dagbladet, Uppsala Nya Tidning. Tidskrifter: Cora, KUNSTforum. Nätpublikationer: Konsten.net, Omkonst.se, Kunstkritikk.se
Statistiken startades i maj 2013 och avslutades i mitten av 2017.

  • ARRANGÖR:
  • KRITIKDAG:
  • MEDIA:
  • LÄNK:
  • KRITIKER:
  • KONSTNÄR:
  • UTSTÄLLNING:
  • SISTA DAG:

     
  • Artipelag
  • 2011-02-13
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Bo Madestrand
  • Det synliga – samtida svensk fotografi.
  •  
  • Artipelag, Gustavsberg
  • 2012-10-30
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Niels Hebert
  • Christian Boltanski
  • "Upplyst", Artipelag, Gustavsberg, 27/10 2012 – 20/1 2013
  •  
  • Artipelag
  • 2013-05-15
  • Konstvärlden 2013/3
  • >> recension av: >>
  • Argot Murelius
  • William Wegman
  • (ej kritik av utställningen, artikel om konstnären)
  •  
  • Artipelag
  • 2013-05-28
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Clemens Poellinger
  • William Wegman
  •  
  • Artipelag
  • 2013-06-20
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Julia Svensson
  • William Wegman
  •  
  • Artipelag
  • 2013-07-08
  • Helsingborgs dagblad
  • >> recension av: >>
  • Jonas Ellerström
  • William Wegman
  •  
  • Artipelag
  • 2013-07-25
  • Konsten.net
  • >> recension av: >>
  • Jakob Anckarsvärd
  • William Wegman
  •  
  • Artipelag
  • 2013-08-15
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Ulrika Stahre
  • William Wegman
  •  
  • Artipelag
  • 2013-10-13
  • kunstkritikk.se
  • >> recension av: >>
  • Jörgen Gassilewski
  • Svarta tavlan – om konst och lärande.
  •  
  • Artipelag
  • 2013-10-29
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Susanna Slöör
  • Svarta tavlan – om konst och lärande.
  •  
  • Artipelag, Gustavsberg
  • 2013-10-29
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Susanna Slöör
  • Christian Marclay
  • "Svarta Tavlan - om konst och lärande", Artipelag, Gustavsberg, 11/10 2013 - 19/1 2014
  •  
  • Artipelag
  • 2013-11-07
  • Uppsala Nya Tidning
  • >> recension av: >>
  • Sebastian Johans
  • Svarta tavlan – om konst och lärande.
  •  
  • Artipelag
  • 2013-11-07
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Jessica Kempe
  • Svarta tavlan – om konst och lärande.
  •  
  • Artipelag
  • 2013-11-07
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Joanna Persman
  • Svarta tavlan – om konst och lärande.
  •  
  • Artipelag
  • 2013-11-26
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Frans Josef Petersson
  • Svarta tavlan – om konst och lärande.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-02-10
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Ulrika Stahre
  • Det synliga – samtida svensk fotografi.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-02-12
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Joanna Persman
  • Det synliga – samtida svensk fotografi.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-02-24
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Peter Cornell
  • Det synliga – samtida svensk fotografi.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-03-06
  • Konsten.net
  • >> recension av: >>
  • Magnus Bons
  • Det synliga – samtida svensk fotografi.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-05-26
  • Sveriges Radio
  • >> recension av: >>
  • Måns Hirschfeldt
  • No Man is an Island. Konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård då och nu.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-05-27
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Dan Backman
  • No Man is an Island. Konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård då och nu.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-06-05
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Ingela Lind
  • No Man is an Island. Konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård då och nu.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-06-13
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Camilla Hammarström
  • No Man is an Island. Konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård då och nu.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-06-19
  • Uppsala Nya Tidning
  • >> recension av: >>
  • Sebastian Johans
  • No Man is an Island. Konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård då och nu.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-07-12
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Therese Bohman
  • No Man is an Island. Konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård då och nu.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-10-22
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Leif Mattsson
  • HÄR/NU. Artipelag vill i utställningen HÄR/NU slå ett slag för det fysiska mötet mellan konstverket och betraktaren. Utställningens titel refererar till konstnären Barnett Newmans berömda essä The Sublime is Now från 1948. Där propagerar Newman för att mötet mellan betraktaren och konstverket ska vara som ett möte mellan två personer där relationen baseras på en fördjupad dialog.I utställningen medverkar 10 nordiska konstnärer som arbetar i en direkt relation till Artipelags arkitektur. Dessa »platsspecifika« verk kommer endast att existera under utställningsperioden. Denna begränsning i konstverkets livslängd innebär även ett ifrågasättande av konstverkets status på den kommersiella marknaden.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-10-22
  • Sveriges Radio
  • >> recension av: >>
  • Cecilia Blomberg
  • HÄR/NU. Artipelag vill i utställningen HÄR/NU slå ett slag för det fysiska mötet mellan konstverket och betraktaren. Utställningens titel refererar till konstnären Barnett Newmans berömda essä The Sublime is Now från 1948. Där propagerar Newman för att mötet mellan betraktaren och konstverket ska vara som ett möte mellan två personer där relationen baseras på en fördjupad dialog.I utställningen medverkar 10 nordiska konstnärer som arbetar i en direkt relation till Artipelags arkitektur. Dessa »platsspecifika« verk kommer endast att existera under utställningsperioden. Denna begränsning i konstverkets livslängd innebär även ett ifrågasättande av konstverkets status på den kommersiella marknaden.
  •  
  • Artipelag, Gustafsberg
  • 2014-10-22
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Leif Mattsson
  • Carolina Falkholt
  • "Här/Nu – Ett fysiskt möte i tid och rum", Artipelag, Gustafsberg, 17/10 2014 – 6/1 2015
  •  
  • Artipelag
  • 2014-10-23
  • Uppsala Nya Tidning
  • >> recension av: >>
  • Sebastian Johans
  • HÄR/NU. Artipelag vill i utställningen HÄR/NU slå ett slag för det fysiska mötet mellan konstverket och betraktaren. Utställningens titel refererar till konstnären Barnett Newmans berömda essä The Sublime is Now från 1948. Där propagerar Newman för att mötet mellan betraktaren och konstverket ska vara som ett möte mellan två personer där relationen baseras på en fördjupad dialog.I utställningen medverkar 10 nordiska konstnärer som arbetar i en direkt relation till Artipelags arkitektur. Dessa »platsspecifika« verk kommer endast att existera under utställningsperioden. Denna begränsning i konstverkets livslängd innebär även ett ifrågasättande av konstverkets status på den kommersiella marknaden.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-10-24
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Camilla Hammarström
  • HÄR/NU. Artipelag vill i utställningen HÄR/NU slå ett slag för det fysiska mötet mellan konstverket och betraktaren. Utställningens titel refererar till konstnären Barnett Newmans berömda essä The Sublime is Now från 1948. Där propagerar Newman för att mötet mellan betraktaren och konstverket ska vara som ett möte mellan två personer där relationen baseras på en fördjupad dialog.I utställningen medverkar 10 nordiska konstnärer som arbetar i en direkt relation till Artipelags arkitektur. Dessa »platsspecifika« verk kommer endast att existera under utställningsperioden. Denna begränsning i konstverkets livslängd innebär även ett ifrågasättande av konstverkets status på den kommersiella marknaden.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-10-29
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Dan Backman
  • HÄR/NU. Artipelag vill i utställningen HÄR/NU slå ett slag för det fysiska mötet mellan konstverket och betraktaren. Utställningens titel refererar till konstnären Barnett Newmans berömda essä The Sublime is Now från 1948. Där propagerar Newman för att mötet mellan betraktaren och konstverket ska vara som ett möte mellan två personer där relationen baseras på en fördjupad dialog.I utställningen medverkar 10 nordiska konstnärer som arbetar i en direkt relation till Artipelags arkitektur. Dessa »platsspecifika« verk kommer endast att existera under utställningsperioden. Denna begränsning i konstverkets livslängd innebär även ett ifrågasättande av konstverkets status på den kommersiella marknaden.
  •  
  • Artipelag
  • 2014-10-30
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Julia Svensson
  • HÄR/NU. Artipelag vill i utställningen HÄR/NU slå ett slag för det fysiska mötet mellan konstverket och betraktaren. Utställningens titel refererar till konstnären Barnett Newmans berömda essä The Sublime is Now från 1948. Där propagerar Newman för att mötet mellan betraktaren och konstverket ska vara som ett möte mellan två personer där relationen baseras på en fördjupad dialog.I utställningen medverkar 10 nordiska konstnärer som arbetar i en direkt relation till Artipelags arkitektur. Dessa »platsspecifika« verk kommer endast att existera under utställningsperioden. Denna begränsning i konstverkets livslängd innebär även ett ifrågasättande av konstverkets status på den kommersiella marknaden.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-02-07
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Hanna Johansson
  • Earth Matters - When Creative & Forces Meet. Curatorer: Li Edelkoort och Philip Fimmano.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-02-12
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Annica Kvint
  • Earth Matters - When Creative & Forces Meet. Curatorer: Li Edelkoort och Philip Fimmano.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-02-19
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Erica Treijs
  • Earth Matters - When Creative & Forces Meet. Curatorer: Li Edelkoort och Philip Fimmano.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-02-24
  • Sveriges Radio
  • >> recension av: >>
  • Måns Hirschfeldt
  • Earth Matters - When Creative & Forces Meet. Curatorer: Li Edelkoort och Philip Fimmano.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-05-30
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Nils Forsberg
  • Land meets water. Europeisk och amerikansk fotografi från 1860 till idag.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-06-04
  • Uppsala Nya Tidning
  • >> recension av: >>
  • Sebastian Johans
  • Land meets water. Europeisk och amerikansk fotografi från 1860 till idag.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-06-27
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Joanna Persman
  • Land meets water. Europeisk och amerikansk fotografi från 1860 till idag.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-10-29
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Joanna Persman
  • Den Monokroma Symfonin.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-10-29
  • Uppsala Nya Tidning
  • >> recension av: >>
  • Sebastian Johans
  • Den Monokroma Symfonin.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-11-06
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Dan Jönsson
  • Den Monokroma Symfonin.
  •  
  • Artipelag
  • 2015-11-07
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Valerie Kyeyune Backström
  • Den Monokroma Symfonin.
  •  
  • Artipelag
  • 2016-04-18
  • Sveriges Radio
  • >> recension av: >>
  • Mårten Arndtzén
  • Andy Warhol
  • Arvet efter Warhol / The legacy of Warhol
  •  
  • Artipelag
  • 2016-04-20
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Leif Mattsson
  • Andy Warhol
  • Arvet efter Warhol / The legacy of Warhol
  •  
  • Artipelag, Värmdö
  • 2016-04-20
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Leif Mattsson
  • Andy Warhol
  • "Arvet efter Warhol", Artipelag, Värmdö, 15/4 – 25/9 2016
  •  
  • Artipelag
  • 2016-04-21
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Birgitta Rubin
  • Andy Warhol
  • Arvet efter Warhol / The legacy of Warhol
  •  
  • Artipelag
  • 2016-04-24
  • Uppsala Nya Tidning
  • >> recension av: >>
  • Sebastian Johans
  • Andy Warhol
  • Arvet efter Warhol / The legacy of Warhol
  •  
  • Artipelag
  • 2016-05-20
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Camilla Hammarström
  • Andy Warhol
  • Arvet efter Warhol / The legacy of Warhol
  •  
  • Artipelag
  • 2016-05-24
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Dan Backman
  • Andy Warhol
  • Arvet efter Warhol / The legacy of Warhol
  •  
  • Artipelag, Gustavsberg
  • 2017-04-19
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Leif Mattsson
  • Giorgio Morandi
  • Giorgio Morandi / Edmund de Waal - Artipelag, Gustavsberg, 7/4 – 1/10 2017
  •  
  • Artipelag
  • 2017-04-24
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Maria Schottenius
  • Edmund de Waal
  •  
  • Artipelag
  • 2017-05-04
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Camilla Hammarström
  • Edmund de Waal
  •  
  • Artipelag
  • 2017-05-04
  • Konsten.net
  • >> recension av: >>
  • John Sundkvist
  • Edmund de Waal
  •  
  • Artipelag
  • 2017-11-01
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Bo Madestrand
  • Bigert & Bergström
  •  
  • Artipelag
  • 2017-11-01
  • Sveriges Radio
  • >> recension av: >>
  • Maryam Fanni
  • Bigert & Bergström
  •  
  • Artipelag
  • 2017-11-02
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Nils Forsberg
  • Bigert & Bergström
  •  
  • Artipelag
  • 2017-11-04
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Joanna Persman
  • Bigert & Bergström
  •  
  • Artipelag
  • 2017-11-09
  • Uppsala Nya Tidning
  • >> recension av: >>
  • Sebastian Johans
  • Bigert & Bergström
  •  
  • Artipelag
  • 2017-11-29
  • Sydsvenskan
  • >> recension av: >>
  • Carolina Söderholm
  • Bigert & Bergström
  •  
  • Artipelag
  • 2017-12-04
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Ulrika Stahre
  • Bigert & Bergström
  •  
  • Artipelag
  • 2018-03-24
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Therese Bohman
  • »Bloomsury spirit« – en utställning om den radikala och gränsöverskridande Bloomsburygruppen som verkade i Storbritannien i början av 1900-talet.
  •  
  • Artipelag
  • 2018-03-28
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Ulrika Knutson
  • »Bloomsury spirit« – en utställning om den radikala och gränsöverskridande Bloomsburygruppen som verkade i Storbritannien i början av 1900-talet.
  •  
  • Artipelag
  • 2018-04-01
  • Svenska Dagbladet
  • >> recension av: >>
  • Joanna Persman
  • »Bloomsury spirit« – en utställning om den radikala och gränsöverskridande Bloomsburygruppen som verkade i Storbritannien i början av 1900-talet.
  •  
  • Artipelag
  • 2018-04-05
  • Aftonbladet
  • >> recension av: >>
  • Ulrika Stahre
  • »Bloomsury spirit« – en utställning om den radikala och gränsöverskridande Bloomsburygruppen som verkade i Storbritannien i början av 1900-talet.
  •  
  • Artipelag
  • 2018-11-14
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Susanna Strömquist
  • Margiela – Åren med Hermès
  •  
  • Artipelag
  • 2019-07-03
  • Omkonst
  • >> recension av: >>
  • Leif Mattsson
  • Annika Liljedahl
  •  
  • Artipelag, Gustavsberg
  • 2019-07-03
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Leif Mattsson
  • Annika Liljedahl
  • Annika Liljedahl, Insekt Insikt. Ljud: Lo Kristenson - Artipelag, Gustavsberg, 29/6 - 1/9 2019
  •  
  • Artipelag
  • 2019-07-19
  • Expressen
  • >> recension av: >>
  • Philip Warkander
  • Piero Fornasetti
  •  
  • Artipelag
  • 2020-03-11
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Birgitta Rubin
  • Jan Håfström
  •  
  • Artipelag
  • 2020-03-11
  • Dagens Nyheter
  • >> recension av: >>
  • Birgitta Rubin
  • Mamma Andersson
  • »Signature Women. 100 år på den svenska konstscenen«
  •  
  • Artipelag, Gustavsberg
  • 2020-03-12
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Susanna Slöör
  • Klara Kristalova
  • Signature Women – 100 år på den svenska konstscenen – Artipelag, Gustavsberg, 8/3–27/9 2020
  •  
  • Artipelag
  • 2020-03-20
  • Konsten.net
  • >> recension av: >>
  • Thomas Olsson
  • Mamma Andersson
  • »Signature Women. 100 år på den svenska konstscenen«
  •  
  • Artipelag, Värmdö
  • 2021-06-09
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Susanna Slöör
  • Rolf Hanson
  • Rolf Hanson, Retroactive – Artipelag, Värmdö, 5/6–28/11 2021
  •  
  • Artipelag, Värmdö
  • 2022-01-19
  • Omkonst.se
  • >> recension av: >>
  • Susanna Slöör
  • Tal R
  • Tal R, Vrångsidan samt Annika Liljedahl, Väx till liv – Artipelag, Värmdö, 15/1–1/5 2022
www.kultur1.se
www.omkonst.com
konstnarernashjalpfond.se
www.konsten.net

Beställ våra nyhetsbrev

vernissager varje vecka i Skåne, Göteborg & Sthlm

BESTÄLL HÄR!

Konstkalendern

C/O K22, KRUKMAKARGATAN 22, 11851 STOCKHOLM
www.konstkalendern.se utges av/published by:
Blume Production AB
Ansvarig utgivare/publisher: Anders Blume
070 734 59 09

Kontakta Konstkalendern

info@konstkalendern.se

Om du vill prenumerera på den tryckta Konstkalendern, glöm inte att ange din fullständiga postadress!


mail   start/hemsida   instagram   twitter   facebook
aktuellt nummer
Cover (and back), Artguide Sweden, Omslag (och baksida) Konstkalendern 1/2025. © Valeria Montti Colque Bonniers konsthall 12 feb–6 april, se mer här

Prenumerera eller köp Konstkalendern

Prenumeration (kr inkl moms)
Var 1 år 2 år
Sverige 75 140
Norden 90 170
Världen 90 170

Köp flera ex av samma nummer
Bara Sverige 1 ex 4 ex 8 ex
35 60 90